Orientació



Orientació

Descripció de la sessió 


La sessió d'avui ens ha portat fora de les aules amb una cursa d'orientació per tot el campus de la UAB. Per fer això hem disposat d'un document amb pistes que haviem d'anar seguint per trobar les fites en el mínim temps possible. Un cop estaven totes enllestides, haviem de tornar al punt inicial per superar una prova de memoria. Aquesta consistia en memoritzar un conjunt d'objectes sobre una taula, en funció de la quantitat d'objectes dels que cada grup s'enrrecordés sumarien més o menys segons al final de la dinàmica.


Aquest repte ha sigut en grups de tres o quatre persones i requeria de la participació de tot el grup.


Reflexió curricular


Aquesta activitat activa diferents aspectes vigents en el curriculum que també es poden aplicar a un aula d'educació primària. 

Les curses d'orientació com a tal ja són activitats motivadores a primària de per si, ja que serà el primer cop per molts infants on hauràn d'assolir un repte tan autònom com aquest. Per aquest motiu, és un recurs molt eficient per treballa. Així doncs, aquestes dinàmiques es solen fer en entorns naturals o poc habiltuals on els infants hagin d'activar tots els seus sentits per orientar-se i assolir els objectius de la curs en un temps limit. Aquest, és un aspecte que es treballa arrel de la competència 1 de l'educació física, la qual posa emfasis en el desplaçament en espais naturals o adaptats. 

Altres competències que es treballen en aquesta dinàmica son la CE3 (resoldre reptes de forma cooperativa), degut al treball en grup que exigeix la cursa i la CE4 (adoptar habits saludables relacionats amb l'activitat física i el benestar). 

Tal i com hem pogut fer nosaltres amb el material proporcionat pel docent, també hem fet servir plànols, indicacions i normes a seguir per poder completar el repte, aquest és un aspecte essencial del curriculum, en el qual es demana als alumnes que siguin capaços d'interpretar mapes i plànols senzills per orientar-se. Això fàcilment es pot traslladar a un context quotidià on els infants hauràn d'ubicar espais concrets en el seu entorn.

Valoració


Durant la sessió pràctica d’Educació Física centrada en la cursa d’orientació, he pogut viure una experiència enriquidora tant des del punt de vista motriu com pedagògic. L’activitat m’ha permès posar en pràctica estratègies d’orientació bàsiques com la lectura i interpretació d’un plànol, la identificació de punts de referència i la presa de decisions en temps real.

A nivell personal, he notat una evolució positiva en la meva capacitat per orientar-me en l’espai i per gestionar situacions de dubte o desorientació de manera autònoma i reflexiva. Així mateix, la coordinació amb les  meves companyes durant l’activitat ha estat fluida i respectuosa, fet que ha afavorit la col·laboració i la consecució conjunta dels objectius.

Des d’una mirada docent, considero que aquesta tipologia d’activitats té un gran potencial educatiu, ja que promou l’autonomia, la cooperació, el respecte pel medi i el desenvolupament de la consciència espacial. També he pogut observar com la dimensió lúdica potencia la motivació i la implicació activa en l’aprenentatge.

En definitiva, valoro molt positivament la sessió, tant per l’aprenentatge personal adquirit com per la seva transferibilitat futura a la meva pràctica com a mestra d’Educació Primària.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Jocs modificats, esports alternatius i adaptats

Reptes físics cooperatius