Jocs modificats, esports alternatius i adaptats

Jocs modificats, esports alternatius i adaptats


Descripció de la sessió 


Aquesta sessió presenta un nou model per treballar jocs com poden ser el voleibol en un context adaptat per tots els perfils d'alumnes que podem trobar a un aula. La sessió proposa diferents exemples de dinàmiques que posteriorment es poden aplicar a un aula amb infants per tal de crear dinàmiques inclusives i respectuoses per tothom.

Reflexió curricular


L’Educació Física, que tradicionalment s'ha centrat en el rendiment esportiu i en la repetició d’exercicis tècnics, ha d'experimentar una transformació per adaptar-se a la diversitat de l’aula i als principis del currículum actual.
Les propostes que inclouen jocs modificats, esports adaptats i activitats alternatives responen plenament a aquesta necessitat de canvi, ja que ofereixen un enfocament més inclusiu, educatiu i motivacional per a tot l’alumnat. Els jocs preesportius modificats són, en primer lloc, una eina pedagògica molt potent per introduir els estudiants en la pràctica esportiva de manera integral i significativa. Canviant les normes, els espais, els materials o les dinàmiques de joc, es garanteix la participació activa de tots els infants, evitant així l’exclusió per nivells o habilitats.

Aquests jocs afavoreixen el desenvolupament motriu, però, a més, fomenten aspectes socials i emocionals, com la cooperació, la comunicació o la presa de decisions. Aquest enfocament, està directament connectat amb les competències específiques de l’àrea, a més de la voluntat del currículum de promoure l’autonomia i el treball col·lectiu.

D’altra banda, els esports adaptats tenen un gran valor educatiu. No només fan visibles les diferents capacitats funcionals, sinó que també fomenten valors com el respecte, la igualtat i l’empatia. Quan l’alumnat coneix i practiquen disciplines com el Goalball o la Bòccia, comprenen que tothom té dret a participar en l’activitat física sense importar les capacitats individuals. Aquesta visió inclusiva, està alineada amb els objectius generals de l’etapa educativa i amb la competència ciutadana, que promou la convivència i la cohesió social.

A més, els esports alternatius representen una proposta innovadora que eixampla el bagatge motriu dels estudiants. Aquestes activitats, que sovint són poc conegudes o practicades, com l’ultimate frisbee o el kin-ball, crearan un entorn més equitatiu, ja que la majoria dels alumnes comencen amb un nivell de coneixement similar. Aquesta igualtat de condicions facilita una participació més equitativa i augmenta la motivació, sobretot entre aquells que no es troben còmodes amb els esports convencionals.

Simultàniament, aquestes activitats estimulen la creativitat, el treball cooperatiu i l’adaptació a noves situacions, aspectes que són fonamentals per al desenvolupament de competències.

En definitiva, treballar amb jocs modificats, esports adaptats i alternatius no només facilita la inclusió i l’aprenentatge significatiu, sinó que s’ajusta perfectament als criteris i enfocaments del currículum actual d’Educació Física. Aquesta manera d’entendre la pràctica motriu transforma l’assignatura en un espai veritablement educatiu, on cada estudiant té veu, espai i oportunitat per créixer a nivell físic, emocional i social.

Valoració


En relació amb aquesta sessió, m'agradaria destacar el sentiment d'empatia que es pot arribar a sentir amb una dinàmica com aquest. Degut a activitats d'aquest estil, els infants poden posar-se en la pell de l'altre i experimentar com es viure d'una forma totalment diferents a la que estan acostumats. A més, considero que els jocs han estat molt encertats i que han permés que tothom hi participés amb entusiasme en ells.


Professionalment, m'agradaria aplicara aquest tipus de dinàmiques a la meva aula, ja que considero que són essencials per visibilitzar a tots els perfils dels alumnes que ens podem trobar a l'aula.






Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Reptes físics cooperatius

Habilitats motrius bàsiques