Jocs tradicionals

Jocs tradicionals


Descripció de la sessió 


Aquesta sessió ha volgut plasmar la rellevància dels jocs tradicionals en l'àmbit de l'activitat física. Tal i com hem pogut veure reflectit a les dinàmiques, aquests estan pensats per crear cultures de comunitat que es transmeten de generació en generació. La seva simplicitat metodologica i de recursos permet que es puguin treballar i adaptar a qualsevol context, això permet que siguin més accessibles per tota la societat. Hem de tenir en compte en tot moment que aquests jocs són de caire social i que per tant requeriaràn de la participació d'un grup de persones per poder-los completar, tal i com hem observat a l'aula.

Així doncs la dinàmica de la classe s'ha basat en la distribució de l'alumnat en petits grups que anaven participant en aquests jocs tradicionals simultàneament. Alguns exemples són: la xarranca, el mocador, la gallineta cega, entre d'altres.


Reflexió curricular


Des d’una perspectiva curricular, aquesta pràctica està relacionada a es competències específiques vinculades al desenvolupament de les habilitats motrius en contextos lúdics (CE1), la participació en activitats col·lectives (CE3) i la interiorització de valors com el respecte, la cooperació i la inclusió (CE5).

Els jocs tradicionals, com els que s’han proposat a la sessió (la xarranca, el mocador, la gallineta cega, entre d'altres), són activitats de gran valor pedagògic, ja que fomenten l’aprenentatge vivencial i col·laboratiu aplicable a contextos reals. A més, aquestes dinàmiques són facilment adaptables a molts contextos diferents, això la fa inclusiva per tots els perfils d'estudiants.

Des del punt de vista didàctic, la distribució de l’alumnat en petits grups ha permès promoure la interacció social, el respecte pels torns i l’autoregulació del joc. Aquesta estructura organitzativa afavoreix un enfocament competencial, ja que situa l’alumnat com a protagonista actiu del seu aprenentatge, d’acord amb els principis metodològics del currículum actual.

Finalment, cal destacar que la sessió contribueix també al reconeixement i preservació del patrimoni cultural, ja que els jocs tradicionals formen part de la memòria col·lectiva i de la transmissió cultural entre generacions, aspecte recollit dins de la competència en consciència i expressió culturals.


Valoració


Aquests tipus de dinàmiques son essencials actualment per mostrar als infants diferents realitats del seu entorn. Els jocs tradicionals son una oportunitat més per fer que totes aquelles tradicions que ja no hi són presents en l'actualitat o no són tan comunes, es tornin a portar a les aules. Això és essencial per construir la identitat dels infants i que es sentin part de la societat en la que viuen. Per això, vull seguir aplicant aquestes dinàmiques en un futur i treballar sempre tenint en compte el context i l'entorn dels infants per fer d'aquest un aprenentatge significatiu.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Jocs modificats, esports alternatius i adaptats

Reptes físics cooperatius